DEPOT BOIJMANS VAN BEUNINGEN

Boijmans-van-beuningen

Det kontroversielle nye depotet til Museum Boijmans Van Beuningen i Rotterdam er unikt i verdenssammenheng. Med sin runde form og reflekterende overflate er det et kunstverk i seg selv. 151 000 kunstgjenstander er lagret der trygt og bærekraftig takket være systemene til Bruynzeel Storage Systems.

Twan Janssen, Bruynzeels prosjektleder for museumsdepotet, reiste flere titalls ganger fra Panningen til Rotterdam de siste årene. «Jeg vet ikke hvor mange kilometer jeg har tilbakelagt totalt», ler han. «Men det er ganske mange».

Fra slutten av 2016 var Janssen involvert i utformingen av museumsdepotet. «Vanligvis bruker man seks måneder på å jobbe med et slikt prosjekt, noen ganger litt lenger. Men dette prosjektet tok mer enn fem år. Det er virkelig enestående. Det var derfor et veldig komplekst og unikt prosjekt for oss.»

Konsultasjon

Hyppige reiser mellom Limburg og Rotterdam var nødvendig, fordi utformingen av det nye depotet krevde mye koordinering og konsultasjon. Depot Boijmans Van Beuningen er ikke hvilken som helst bygning. Den 35 meter høye bygningen i Rotterdam museumspark, med sin spesielle sfæriske form og dens allround speiloverflate designet av arkitektene til MVRDV, får deg til å smile. «Et kunstverk i seg selv», sier eksperter.

«Det er selvfølgelig fantastisk at vi i Bruynzeel har kunnet bidra til dette», sier Janssen. «Det er virkelig noe å være stolt av. Men det var en utfordring.»

Rundt

Rundt og rektangulært passer ikke godt sammen. Likevel måtte Bruynzeels rektangulære stativer, malereoler, skap og andre oppbevaringssystemer gis en plass i sfæren med de skrå veggene. Og dermed ble den tilgjengelige plassen utnyttet optimalt. Bare med en sofistikert layout kan du lagre 151 000 gjenstander i alle former og størrelser på tilgjengelig plass.

Det har Bruynzeel blitt betrodd med, sier Janssen: «Vi er vant til tilpasning, det gjør vi oftere. Men dette var svært eksepsjonelt og krevde mer tilpasning enn vanlig. På grunn av den spesifikke formen på bygningen, en sfære, måtte vi bruke mange ikke-standardiserte løsninger. For eksempel i andre etasje, hvor de store maleriskjermerne er plassert. De kjører på skinner. Normalt er de parallelle med hverandre. Her vifter de ut fra midten av bygget til veggene. Å tegne det ut på datamaskinen er én ting, men å faktisk bruke det krever mye dyktighet. Ikke glem at disse stativene må være robuste for å tåle den store vekten til alle disse maleriene. Et slikt stativ kan bare forlenges og trekkes inn en gang med noen års mellomrom, men det må alltid gå jevnt.»

ArteStore-Terra_Bruynzeel-Storage-Systems_Boijmans-Van-Beuningen_©ANP-Robin-van-Lonkhuijsen

Krav

Depotet rommer også en rekke lagringsområder hvor tredjeparter kan huse sine kunstsamlinger. De partene hadde også sine egne ønsker og krav, som Bruynzeel måtte svare på.

Selve designprosessen var minst like kompleks, sier Janssen. «Etter anbuds- og tilbudsfasen var den langt fra ferdig. Normalt lager du et design som du alltid må justere under installasjonsfasen, men disse endringene er generelt begrenset. I dette prosjektet ble det gjort endringer kontinuerlig fra organisasjonen i bygge- og installasjonsfasen. Hvis vi la en plan, måtte den endres på nytt på grunn av justeringene. Malereoler tettere sammen, stativer i litt annerledes opplegg. Selvfølgelig kan vi og det gjør vi. Men det krevde mye fleksibilitet fra våre folk.»

 

Si noe

I tillegg var mange parter involvert i bygging og planløsning, som også hadde sitt å si. «Hvis vi hadde gjort endringer etter eget ønske, måtte andre interessenter også kommentere dette. Å jobbe med alle disse selskapene krevde mye kommunikasjon og konsultasjon.»

Konstruksjonen av bygget ble betydelig forsinket på grunn av fundamenteringsproblemer. Det gjorde ikke ting lettere for Bruynzeel. «Det er en av grunnene til at dette prosjektet har tatt så lang tid. Vi måtte hele tiden tilpasse vår egen planlegging til den overordnede planleggingen. Vi kunne vinne litt tid på å allerede utføre en del monteringsarbeid under byggingen, som å montere skinnene til maleriskjermerne. På en måte har vi vokst sammen med bygget, etasje for etasje.»

Senere oppsto logistikkproblemer da den store godsheisen, som Bruynzeel trengte for å frakte materiell, ikke var klar i tide. «Vi måtte bruke de mindre heisene. Men ja, det var flere titalls andre selskaper som også måtte bruke dem.»

Teknikker

De siste teknikkene har blitt brukt i utformingen av de ulike avdelingene i depotet. Dette gjelder for eksempel drivsystemet til stativene med store gjenstander. «Bevegelsen av stativene gjøres elektronisk. For å hindre at gjenstander blir skadet av støt, må bevegelsen være veldig gradvis. Til dette har vi brukt vårt nye elektroniske drivsystem Dynamic II, som gir flere muligheter og er mer brukervennlig. Du kan for eksempel kontrollere den med en app.»

Alt i alt har det vært et ganske utfordrende, men også unikt oppdrag, sier Janssen. Men han ser tilbake på det med stolthet.

Twan Janssen

Prosjektleder Bruynzeel Storage Systems

De uttrekkbare maleriskjermerne for oppheng av maleriene er produsert av Bruynzeel. «Men dimensjonene på disse maleriskjermerne var litt forskjellige fra standarden. For å gi deg et inntrykk: maleriskjermerne våre er 50 millimeter lavere enn standarden. Bare regn ut hva det betyr for kapasiteten hvis du har 128 maleroler, hver 6 meter lange. Du må finne den plassen andre steder.»

Bruynzeel leverte blant annet systemer:

meter med faste hyller

meter longspan hyller

meter med pallereoler

m2 maleriskjermer

skyvedører i glass

Vil du vite mer om systemene vi installerte hos Depot Boijmans Van Beuningen? Se brosjyren vår, hvor du kan finne mer informasjon om disse systemene.

Depot Boijmans Van Beuningen i pressen

BBC