HITTEGODS VED SCHIPHOL- FLYPLASSEN

Hittegods ved Schiphol-flyplassen
Vi fikk muligheten til å bidra med å skape mer plass og bedre oversikt da Schiphol bygget om hittegodsavdelingen sin.

Ved avdelingen for hittegods på Europas tredje største flyplass Schiphol, skal en mengde gjenstander oppbevares. Mer oppbevaringsplass og bedre et bedre system for å finne frem i hyllene, sto øverst på ønskelisten da det var på tide å bygge om. Kompakte oppbevaringshyller fra Bruynzeel løste begge ønskene og låsbare skap økte i tillegg sikkerheten.

Klaas Kan, leder ved hittegodsavdelingen på Schiphol, vet alt om at flypassasjerer kan være et nokså distré folkeslag. Hvert år mistes rundt 50 000 gjenstander som ender opp her hos Klaas og kollegene hans.

Det er snakk om hel håndbagasje, bøker, toalettsaker, kameraer, kredittkort, nøkler, leker, telefoner, hodetelefoner, nettbrett, bærbare datamaskiner og en rekke andre ting.

«Jeg forstår at man fort kan glemme eiendelene sine, sier Klaas, mens han plukker fram et par Bose-hodetelefoner som en hittil ukjent passasjer har lagt igjen. «Innsjekking er for mange personer en stressende opplevelse. De er så opptatt med selve prosessen at de glemmer tingene sine. Som regel har de nok med å finne fram passet og billetten, finne ut hvor på flyet de skal sitte eller sjekke hvilken gate flyet går fra.

Alle gjenstander registreres
Alle gjenstander som mistes eller finnes på Schiphol vil før eller senere havne hos hittegodsavdelingen. Der oppbevares de til eieren kontakter dem, eller til personalet selv klarer å finne den rette eieren. «Rundt 70 prosent av ting som er mistet finner aldri veien tilbake til eieren,» sier Klaas. «Og det er ikke bare gjenstander av lav verdi som blir liggende igjen, men også verdifulle ting som bærbare datamaskiner, hodetelefoner, iPads og kameraer. Tydeligvis synes ikke folk at det er verdt å ta kontakt med oss for å prøve å finne igjen tingene sine.»

Alle gjenstander registreres i datamaskinen sammen med en så detaljert beskrivelse som mulig. «Men det er ikke alltid så enkelt, for en iPad ser gjerne likedan ut som alle andre», fortsetter Klaas.

Ved hjelp av beskrivelser av gjenstandene, eller hvis de er så heldige å finne et navn eller en adresse, prøver personalet å spore opp de rettmessige eierne, uavhengig av hvor i verden de bor. Hvis de lykkes og det blir en «match», vil den rette eieren få en e-post, og vi sender gjenstanden mot betaling med et internasjonalt transportselskap. Mange registrerer seg gratis i databasen vår og kan dermed raskt få eiendelen sin tilbake.

Samme areal, men mer oppbevaringsplass med kompakte oppbevaringshyller
Alle gjenstander som blir funnet lagres i tre måneder etter at de har blitt registrert (den lovpålagte perioden). Siden selges de til godkjente oppkjøpere eller på auksjon. For gjenstander der man finner eieren eller der den aktuelle markedsverdien overstiger 450 euro, er den lovpålagte oppbevaringsperioden i stedet på 13 måneder.

I tillegg til alt passasjerene glemmer, beslaglegger tollen hvert år titusenvis av gjenstander i sikkerhetskontrollene som det er forbudt å ta med seg om bord på flyet. Det kan være lekevåpen, lommekniver, sakser og andre skarpe gjenstander. Disse oppbevares også hos hittegods til oppbevaringstiden har utløpt, og de sendes videre til salg hvis ikke eieren blir funnet.

I samarbeid mellom Bruynzeel og de som jobber ved avdelingen, ble det tegnet opp en oppbevaringsløsning med et dusin låsbare skap og kompakthyller på hjul i det eksisterende lokalet. Den nye løsningen laget ikke bare mer oppbevaringsplass – låsbare skap økte også sikkerheten. Det hele ble også mer oversiktlig, og et bedre system for å kategorisere gjenstandene ble innført. «Nå sparer vi mye tid på å slippe å lete så mye, og færre gjenstander forsvinner.

«Vi har slitt en stund med plassmangel, og det har blitt verre etter at Schiphol byttet sikkerhetskontrollsystem. Det har blitt lettere og raskere for de reisende å komme gjennom sikkerhetskontrollen og inn på flyplassen, men tydeligvis har stresset økt, for flere ting glemmes igjen.»

«Det blir bare bedre.»
Klaas Kan og kollegene hans er fornøyde med oppbevaringsløsningen fra Bruynzeel. Selv om ikke alt er helt på plass enda, har det allerede blitt mye bedre orden enn før. Noen skap er spesielt utstyrte for å henge klær i, og de fleste seksjonene har hyller der gjenstandene oppbevares logisk etter datoen de ble funnet. Hyllene kan lett stenges, mens noen deler også er låsbare. «Vi valgte kompakte standardhyller i fine farger som man blir glad av å se på.

Installasjonen av hyllesystemet gikk veldig smidig og ble ferdigstilt i løpet av få dager. Vi venter på at belysningen skal monteres, men enn så lenge blir det bare bedre og bedre for hver dag», sier Klaas Kan.

Trenger dere også mer plass, system og orden? Da er det bare å kontakte oss, så tar vi oss en tur for å diskutere en smart oppbevaringsløsning.